Bakgrundskontroll för HR avdelningen 

Rekrytering är en viktig process i de allra flesta HR-team och för HR avdelningen är det ytterst viktigt att försäkra sig att det anställs lämpliga personer för jobbet. Detta kan göras med hjälp av olika typer av bakgrundskontroller. Man kan aldrig vara säker på att informationen är relevant som lämnas in av arbetsgivaren eller kandidaten.

Balansen mellan kandidatens personliga integritet och arbetsgivarens personliga intresse är viktigt att skilja på i sådana situationer. Med detta menas att information om personer är väldigt enkelt att få fram och arbetsgivare bör vara försiktig och selektiv med vilken information som de tar del av. Därav måste varje arbetsgivare ta hänsyn till GDPR för att skydda kandidatens personliga integritet. Det är även viktigt att ställa sig frågan om vilken information och kontroller som behovs göras.

 

3 tips om du skulle hitta en dom i bakgrundskontrollen

Genomför du en bakgrundskontroll på en kandidat är det även viktigt att tänka ut vad ni som företag gör om personen skulle vara med i en dom, det vill säga har begått ett brott och därefter blivit dömd i svensk domstol för det. Därför har vi tagit fram 3 tips till HR avdelningen om ni hittar en dom på en person i rekryteringsprocessen.

 

Läs igenom domen noggrant

Börja med att läsa igenom domen noggrant och se också till att det inte finns fler dokument i bakgrundskontrollen. Det kan exempelvis vara så att personen blivit dömd i tingsrätt, men friad i hovrätt. Läser du bara igenom tingsrättens dom, då har du skapat dig en missvisande bild jämfört med vad Sveriges rättssystem anser. Så läs alla dokumenten noggrant.

 

Relevans

Se till att kontrollera hur relevant den domen som personen dömts för är i jämförelse med jobbet de sökt. Spelar det någon roll om personen åkt dit för fortkörning om de skall arbeta med att sälja kläder i butik?

 

Prata med kandidaten

Ha en öppen dialog med det du fått fram i bakgrundskontrollen. Har personen inte informerat om det innan så är det en bra fråga att börja med. Få den personens syn på händelsen eller händelserna, innan du fattar ett beslut.

 

Testa Checko.se för HR avdelningen här!